7.7.16

Ciasto Lodowiec

Nazwa może mylić, ponieważ w przepisie nie ma ani grama lodu. Ciasta wcale nie trzeba trzymać w zamrażalniku, aby się nie rozpuściło :) Trzymamy je za to w lodówce, bo jest to ciasto bez pieczenia. Składa się z biszkoptów oraz masy budyniowej jasnej i ciemnej z dodatkiem kakao. Zwieńczeniem ciasta jest gruba warstwa galaretki z dużą ilością sezonowych owoców. U mnie są to truskawki, ale polecam użyć również malin, borówek czy porzeczek. 

Składniki (tortownica z wysokim bokiem o średnicy 23 cm):
  • okrągłe biszkopty (ok. 150 g); mogą być też podłużne
  • 2 galaretki truskawkowe
  • 1 i 1/2 szklanki (375 ml) mleka
  • 5 żółtek
  • 1 opakowanie budyniu waniliowego lub śmietankowego (budyń zwykły, na 500 ml mleka)
  • 1 łyżka mąki pszennej
  • 3/4 szklanki cukru
  • 200 g masła; miękkiego w temp. pokojowej
  • 1 i 1/2 łyżki kakao
  • 500-600 g sezonowych owoców: truskawki, borówki, maliny itd.
Galaretki ugotuj w 750 ml wody, wystudź.

Aby zrobić budyń zagotuj szklankę mleka. Żółtka utrzyj z cukrem na jasną masę. Dodaj proszek budyniowy, mąkę pszenną i pozostałe mleko. Zmiksuj lub wymieszaj dokładnie. Masę wylej na gotujące się mleko. Cały czas mieszając, gotuj do momentu zgęstnienia budyniu. Odstaw do przestudzenia.

Wystudzony budyń utrzyj z miękkim masłem. Masę podziel na 2 równe części. Do jednej z nich dodaj kakao, zmiksuj.

Dno tortownicy wyłóż papierem do pieczenia. Odlej trochę galaretki na talerzyk i namocz w niej biszkopty. Wyłóż nimi dno formy. Białą masę rozsmaruj równo na biszkoptach. Na nią wyłóż drugą warstwę biszkoptów namoczonych w galaretce. Biszkopty przykryj masą kakaową. Jeśli masz taką fantazję do masy możesz dodać posiekane ptasie mleczko o smaku czekoladowym. Ja tak zrobiłem i było pyszne ;) Ciasto włóż do lodówki do stężenia kremów.

Owoce umyj, jeśli są duże to pokrój na mniejsze części. Wyłóż na wierzch ciasta. Zalej gęstniejącą galaretką.

Smacznego ;) 

17 komentarzy:

  1. Wygląda bardzo smakowicie, super ciasto.

    OdpowiedzUsuń
  2. muszę spróbować zrobić to ciasto, już wcześniej mnie kusiło w przepisach mojej mamy

    OdpowiedzUsuń
  3. Smakowicie wygląda .Napewno zrobię.Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  4. Co zrobić aby te masy były bardziej ścisle? Zrobiłam w weekend to ciasto, trzymałam się Waszego przepisu i niestety z krojeniem go był mega problem:(

    OdpowiedzUsuń
  5. Co zrobić aby te masy były bardziej ścisle? Zrobiłam w weekend to ciasto, trzymałam się Waszego przepisu i niestety z krojeniem go był mega problem:(

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Karola wydaje mi się, że masa mogła Ci się zważyć, dlatego nie była stabilna. Kiedy robiłem to ciasto, nie miałem najmniejszego problemu z krojeniem. Oczywiście po schłodzeniu ciasta. Masło w masie sprawia, że ciasto jest sztywne. Jeśli masa się zważy wystarczy ją delikatnie podgrzać, do rozpuszczenia się masła i wymieszania z masą. Wtedy taką masę odstawiamy do lodówki do stężenia.
      Pozdrawiam ;)

      Usuń
  6. Znam nieco inny przepis, równie prosty. Uwielbiam ciasta na zimno - świetnie sprawdzają się w taki dni, jakie są obecne, czyli gorące i skwarne. Chętnie przygotuje ciasto według Twojego przepisu - dam znać jak mi wyszło!

    OdpowiedzUsuń
  7. Bardzo fajny wpis. Pozdrawiam !

    OdpowiedzUsuń
  8. 51 year-old Accounting Assistant IV Thomasina Hucks, hailing from Angus enjoys watching movies like Iron Eagle IV and Bodybuilding. Took a trip to Mausoleum of Khoja Ahmed Yasawi and drives a Mercedes-Benz W196. Polecane do czytania

    OdpowiedzUsuń
  9. Czy można mikserem krem zrobić czy pałka ?

    OdpowiedzUsuń